پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

ناموفق بودن اراده

  • دوشنبه, مهر 15 1398

9 دلیلِ ناموفق‌بودن نیروی اراده و راه های مقابله با آن 

  • کم‌پنداشتن تاثیر غذا

اگر می­خواهید با نیروی اراده، خود را از‌خوردن بعضی از غذاها منع کنید، باید زیرک باشید. دلیل اینکه نمی­توانید از نیروی اراده­ خود برای نخوردن بعضی از غذاها استفاده کنید، این است که مرکز پاداش ذهن شما به آن غذاها نیاز دارد. ذهن، خواهان دوپامین­هایی است که توسط غذا ترشح می­شوند و تا زمانی‌که به آن نرسد دست‌بردار نیست. دانستن این واقعیت که ذهنتان نیاز به دوپامین­ دارد، به شما در پایداری تلاشتان کمک می­کند و همچنین به شما در درک این موضوع که چرا قبل از کسب موفقیت شکست را تجربه کرده­اید کمک می‌کند.

  • کم‌باوری

پیش از این از ذهن ‌به‌عنوان یک منبع انرژی صحبت کردیم، اما در بعضی مواقع ذهن می‌تواند عامل کم‌‌شدن انرژی نیز باشد. اگر واقعا باور ندارید که می­توانید هر کاری را انجام دهید یک بازتاب درونی را تحریک کرده­اید که به مغزتان دستور می­دهد انرژی به آن کار اختصاص ندهد. اگر باور ندارید که می­توانید کاری را انجام دهید، انجامش نخواهید داد. مسلما منظور این نیست که چون معتقدید می­توانید کاری انجام دهید بدون‌شک در آن موفق خواهید بود. باور یکی از شرط­­های موفقیت است نه‌تنها دلیل آن. اگر مایلید که ذهن شما تصمیماتتان را جادو کند بهتر است که به باارزش‌بودن کاری که درحال انجامش هستید، ایمان داشته باشید.

  • ما به پی­آمدهای رها‌کردن کار عادت می­کنیم

پال بیر برایانت، مربی تیم فوتبال آلاباما گفته است: «اولین‌‌بار که کاری را ‌‌نیمه‌تمام رها می­کنید خیلی سخت است. اما ‌‌بار دوم که کاری را رها می­کنید آسان­تر می­شود.‌‌ بار سوم دیگر حتی درباره­اش فکر هم نمی­کنید.» اگر برایانت روان‌شناسی شناختی خوانده بود متوجه می­شد که آنچه بیان کرده تنها یک سخن رضایت‌بخش نیست، بلکه ازنظر علمی نیز معتبر است. دلیلش این است که درست مانند هرچیزی که ما به آن عادت می­کنیم، به رها‌کردن کارها هم خو می‌گیریم. عملکرد نیروی اراده بر این مبنا استوار است که با رها‌کردن کار و تکرار آن، رفته‌رفته احساس بی‌تفاوتی نسبت به آن پیدا کنیم.

  • عدم‌واکنش دیگران شما را بی‌انگیزه می‌کند

یک دلیل برای مشورت‌کردن با چند نفر مورداعتماد درباره­ برنامه­هایتان این است که می‌توانید با شنیدن نظرات و واکنش­های دیگران، از روند پیشرفت کارهایتان مطلع شوید. اما اگر بخواهید به‌تنهایی و بدون‌مشورت اراده­تان را به کار گیرید در چند جبهه خواهید باخت عدم‌دیدگاه، عدم‌مسئولیت و حس بی‌علاقگی روز افزون به انجام کار. تحقیقات نشان می­دهد اگر شما خودتان خردمندانه نظر دیگران را دررابطه‌با کارهایتان بخواهید بازخوردی سریع­تر و بهتر می­گیرید. توجه داشته باشید که بازخورد دیرهنگام عملکرد را تضعیف می‌کند؛ پس زود بازخورد بگیرید و به آن عمل کنید.

  • نتیجه­های فرضی باعث صرف انرژی در راه اشتباه می­شود

‌بیش‌از‌حد فکر‌ و پیش‌داوری‌کردن بدترین اتفاقی است که ممکن است در هر شرایطی بیفتد. ذهن شدیدا نسبت به تهدید حساس است که البته ذاتا چیز خوبی است. اما هرچه بیشتر به شکست و باخت فکر کنیم، انرژی بیشتری صرف آن تهدید می­کنیم که درواقع باید صرف رسیدن به موفقیت و کامیابی شود؛ درنتیجه با وجود افکار منفی، اراده، توانایی خود را قبل از اینکه شما متوجه شوید از دست می­دهد.

  • جست‌وجو در گمراهی مانع رسیدن به هدف است

ما ذاتا می­دانیم که در جست‌وجوی پاداش‌بودن در مقایسه با رسیدن به آن برای ذهنی که نیازمند دریافت پاداش است، لذت‌بخش­تر است. مشکل آنجاست که ما به‌سادگی فراموش می­کنیم که چرا کاری را شروع کرده­ایم. زمانی می­رسد که ما دیگر دلیل قرارگرفتن در این راه را درک نمی­کنیم و یا به خاطر نمی­آوریم؛ درنتیجه نیروی اراده­ ما منحرف می­شود. اگر در مسیر جست‌وجو گم شدیم، به‌سختی در مسیر درست قرار خواهیم گرفت؛ لذا متمرکزماندن برای رسیدن به هدف، ضروری است.

  • چرخه­ گمراه‌کننده تغییر عادت

تلاش برای ترک عادات بد، همراه با قصه­ قدیمی پریشانی و غصه است که همه­ ما با آن آشنا هستیم. مشکل از عدم اراده­ ما نیست، بلکه مشکل اینجاست که ما دانش کافی برای استفاده از اراده­مان را نداریم. همان‌طور که «چارلز داهیگ» در کتاب خود به نام «قدرت عادت» توضیح داده، تغییر عادت سه فرایند جداگانه دارد: مرحله­ اول بازخورد است که با یک اشاره یا انگیزه شروع می­شود، سپس مرحله­ روزمرگی است و درآخر مرحله­ پاداش است؛ مثلا سیگارکشیدن از استرس شروع می­شود و با مرورزمان این امر به یک روزمرگی تبدیل می­شود و در آخر به مرحله­ پاداش ختم می­شود که در اینجا همان کاهش‌یافتن استرس است. از این سه مرحله­ عنوان‌شده شما فقط می­توانید مرحله­ روزمرگی را تغییر دهید. شما همیشه استرس خواهید داشت و همیشه خواهان کاسته‌‌شدن این استرس خواهید بود. اما سوال این است: «کدام روزمرگی شما را به مقصد موردنظر خواهد رساند؟» نیروی اراده نمی­تواند روزمرگی را از وجود شما بیرون کند اما می­تواند در تعویض روزمرگی­های بد با روزمرگی­های خوب به شما کمک کند.

  • نیروی اراده بدون تکنیک

حتی مصمم­ترین و با اراده­ترین افرد روی کره­ زمین هم برای رسیدن به موفقیت نیاز به تمرین دارند که یک شیوه­ امتحان‌شده برای دستیابی به موفقیت و کامیابی است. هیچ‌کس صرفا به‌خاطر داشتن اراده، بدون سوق‌دادن انرژی­شان در جهت مناسب و بدون تمرین و تکرار به یک قهرمان ورزشی و یا یک فرد حرفه­ای تبدیل نمی­شود. معدود افرادی هستند که بدون تمرین مداوم به وزن و هیکل ایده‌آل­ می­رسند.

  • کارت رایگان آزادی از اسیری با صدور مجوز اخلاقی

همه­ ما در یک الاکلنگ زندگی می­کنیم. اگر ابتدا کاری ضداخلاقی و پس از آن یک کار اخلاقی ستودنی انجام دهیم، احساس می‌کنیم که به یک تعادل رسیده­ایم. روان‌شناسان به این کار «صدور مجوز اخلاقی» می­گویند که در میان انسان­ها همه‌گیر شده است. دراصل این مجوز نیروی محرک اراده را شکست می­دهد؛ چون ما به‌راحتی می­توانیم استاندارد خود را طوری تطبیق دهیم که دیگر نیازی به‌کارانداختن اراده نباشد. به‌نفع همه­ ماست که نگاهی به الاکلنگ زندگی­مان بیندازیم، اگر الاکلنگ ما مخالف جهت زندگی ایده‌آلمان است، باید آن را در جهت مناسب قرار دهیم.