جمعه, 31 فروردين 1403

کنترل اشتهابه شیرینی

  • دوشنبه, مهر 22 1398

به کمک این 5 نکته می توانید اشتها و میل خود را به انواع شیرینی کنترل کنید

 
می دانیم که مصرف بیش از حد قند برای سلامتی مضر است. به کمک این 5 نکته می توانید اشتها و میل خود را به انواع شیرینی کنترل کنید و مصرف قند خود را کاهش دهید.

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، مصرف قند و شکر بیش از اندازه نه تنها باعث اضافه وزن می شود،‌بلکه خلق و خو و وضعیت روانی شما را تحث تاثیر قرار می دهد.

باور کنید یا نهة مواد قندی می توانند در افراد وابستگی شیمیایی و اعتیاد ایجاد کنند. به گونه ای که فرد احساس روزانه به مصرف قند و شیرینی احساس می کند. به همین دلیل است که در میان انواع خوراکی ها،‌ برخی افراد به خوردن و مصرف شیرینی جات و مواد قندی گرایش و تمایل زیادی دارند. اما از طرفی این افراد می دانند که مصرف قند برای سلامتی آن ها مضر است و باید جلوی اشتهای خود را به اینگونه مواد بگیرند. دراین مطلب برای آن ها، توصیه هایی داریم.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

جایگزینی مصرف قند و مواد شیرین با پروتئین، یکی از بهترین راهکار ها برای کاهش مصرف قند و تثبیت میزان قند خون در بدن است. در واقع بسته به نوع غذا، یک وعده غذایی غنی از پروتئین می تواند میزان جذب قند را کاهش دهد و میل شما را به مواد نقدی کم کند.  با این حال این بدان معنی نیست که شما تمام روز در حال مصرف گوشت باشید! حبوبات، عدس، لوبیا، تخم مرغ و محصولات لبنی نیز در خود پروتئین دارند، سعی کنید آن ها را بیشتر در برنامه غذایی خود جای دهید.

Western Digital 0F27606 Ultrastar DC HC510 10TB 256MB Cache Data Center Internal Hard Drive فقط ۶,۴۵۰,۰۰۰ تومان

Western Digital 0F27606 Ultrastar DC HC510 10TB 256MB Cache Data Center Internal Hard Drive فقط ۶,۴۵۰,۰۰۰ تومان

Western Digital 0F27606 Ultrastar DC HC510 10TB 256MB Cache Data Center Internal Hard Drive فقط ۶,۴۵۰,۰۰۰ تومان

Western Digital 0F27606 Ultrastar DC HC510 10TB 256MB Cache Data Center Internal Hard Drive فقط ۶,۴۵۰,۰۰۰ تومان

فیبر بیشتری دریافت کنید

مصرف مواد غذایی دارای مقادیر فیبر زیاد برای کاهش میل به مواد قندی می تواند بسیار مهم باشد. مواد غذایی حاوی فیبر محلول طبیعی مثل آجیل ها، دانه کتان، میوه ها و سبزیجات میل شما را به  مصرف مواد قندی کاهش می دهد. فیبر موجود در این مواد غذایی سرعت هضم را کاهش می دهد که همین امر به نوبه خود باعص کاهش سطح قند خون می شود . از بروز بیماری دیابت جلوگیری می کند. یکی دیگر از مزایای مواد غنی از فیبرة این است که برای مدت بیشتری شما را سیر نگه می دارد و تمایل شما به مصرف مواد قندی کمتر می شود.

مواد غذایی تلخ یا اسیدی را امتحان کنید

زمانی که بدن احساس نیاز به یک خوردنی شیرین و قندی پیدا می کند، یکی از بهترین راهکار ها برای مبارزه با این نیاز، مصرف مواد غذایی با طعم تلخ است. بسیاری از مواد غذایی و خوراکی های تلخ، پروبیوتیک و دارای اسید های ارگانیک هستند که به رشد باکتری های مفید کمک می کنند. اضافه کرده لیمو یا آب لیمو به مایعات نیز به دلیل دارا بودن اسید های ارگانیک باعث کاهش سرعت هضم می شود و قند خون را در بدن متعادل نگاه می دارد. بنابراین بدن کمتر به مواد قندی تمایل پیدا می کند.

بیشتر استراحت کنید

زمانی که احساس خستگی می کنیمة بدن برای جبران انرژی و رفع خستگی به مصرف مواد قندی تمایل بیشتری پیدا می کند. بنابراین سعی کنید در زمان خستگی، استراخت را برای بازیابی انرژی جایگزین مصرف مواد قندی کنید.

حواس خود را مشغول کنید

در نهایت اگر موفق به پیاده کردن هیچ کدام از توصیه های قبلی نشدید، این راهکار را امتحان کنید. هر بار که هوس شیرینی و مواد قندی در شما بیدار می شود، این احساس معمولا 10 تا 20 دقیقه ادامه دارد. سعی کنید در این مدت خود را به کاری مشغول کنید و خواهید دید پس از مدتی میل شما به شیرینی از بین می رود. هر چه بیشتر این عادت را در خود تقویت کنید، کم کم وابستگی شما به مواد قندی از بین خواهد رفت.

به طور کلی مصرف بیش از حد قند برای سلامتی ما مضر است. این 5 نکته می تواند به کنترل میزان قند خون و میل به مواد قندی کمک کند و میزان مصرف قند را در طول روز به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

منشتر شده در steptohealth در تاریخ 16 ژوئن 2019

ترجمه از گلنوش محب علی